PERSBERICHT: “HEEFT JOUW MOEDERMELK HET FAIRTRADE LABEL AL?”

Fairtrade innoveert en zet rijk smakenpalet van producten in de kijker

De smaak voor Fairtrade of eerlijke handel ontdek je best vanaf het prille begin. Daarom pakt Fairtrade Belgium uit met een innoverende actie: mama’s die borstvoeding geven én Fairtrade kraamkost consumeren, kunnen vanaf vandaag een Fairtrade-label aanvragen voor hun moedermelk. Een initiatief om zowel mama’s als hun baby’s te laten kennismaken met het rijke smakenpallet van Fairtradeproducten. En dankzij de creatieve gerechten van chef-kok Sofie Dumont, krijgen mama’s en papa’s tonnen inspiratie om met Fairtrade producten aan de slag te gaan. De dag starten met een heerlijke ​ ontbijtsmoothie? ‘s Middags lunchen met een verrukkelijke vegetarische rijstbowl? ‘s Avonds samen genieten van een overdreven lekkere pad thai met groenten? Het kan allemaal Fairtrade! Laat je dan ook verrassen door de heerlijke smaken van producten uit eerlijke handel en geniet samen met het hele gezin van al het lekkers dat Fairtrade te bieden heeft.

Onder de noemer “Heeft jouw moedermelk het Fairtrade label al?” lanceert Fairtrade Belgium een campagne om de veelheid aan Fairtrade producten en smaken in de verf te zetten. Moeders die borstvoeding geven én Fairtrade producten consumeren, kunnen vanaf vandaag via de website www.fairtradegeneration.be een Fairtrade label aanvragen voor hun moedermelk. Net zoals producentenorganisaties in Afrika, Latijns-Amerika en Azië dat ook kunnen doen wanneer ze de Fairtrade criteria respecteren.

Een veelheid aan Fairtrade producten...

Een innovatieve ​ actie, waarmee Fairtrade Belgium de veelheid aan Fairtrade producten in de kijker wil zetten. “Er bestaan zo veel meer Fairtrade producten dan vaak wordt gedacht”, stelt Philippe Weiler, CEO van de organisatie. “Bananen, koffie en chocolade zijn de meest gekende, maar vandaag bestaat er net een heel breed aanbod van producten uit eerlijke handel”. Zo zijn er wereldwijd meer dan 30 000 Fairtrade gelabelde producten op de markt. Van limoenen over kokosmelk, tot rijstnoedels, sojasaus en olijfolie: allemaal kan je ze vandaag Fairtrade verkrijgen. ​

“Er bestaan zoveel meer Fairtrade producten dan vaak wordt gedacht. Bananen, koffie en chocolade zijn de meest gekende, maar vandaag is er net een heel breed aanbod van producten uit eerlijke handel” - Philippe Weiler, CEO van Fairtrade Belgium

... én smaken

En Fairtrade is niet alleen een veelheid aan producten, maar ook een heerlijkheid aan smaken. Grote merken en heel wat retailers maken vandaag smaak- en kwaliteitsvolle producten op basis van Fairtrade ingrediënten. Zo komen Fairtrade chocolade en koffie regelmatig ​ als best gesmaakte producten uit de bus. Fairtrade ingrediënten zorgen voor die eerlijke touch aan onze gerechten die ervan ware smaakbommen maken. Vandaar ook de actie rond borstmelk, opdat de smaak van en voor Fairtrade producten, vanaf het prille begin wordt meegegeven aan de jongste generatie ‘Fairtraders’.

Fairtrade (kraam)kost met Sofie Dumont

Want de gevarieerde smaken van Fairtradeproducten lenen zich perfect voor heerlijke én eerlijke kraamkost. Daarom vind je op de website www.fairtradegeneration.be, ook enkele inventieve Fairtrade recepten terug, vakkundig samengesteld door chef-kok Sofie Dumont. “Ik ben fan van Fairtrade producten”, stelt Sofie. “Als chef gebruik ik liefst kwaliteitsvolle en lekkere producten. Dat ik die terugvind met het Fairtrade label en zo ervoor kan zorgen dat boeren een eerlijke prijs krijgen, is voor mij een belangrijke meerwaarde die ik ook graag meegeef aan mijn eigen dochter Grace”. ​ ​

“Als chef gebruik ik liefst kwaliteitsvolle en lekkere producten. Dat ik die terugvind met het Fairtrade label en zo ervoor kan zorgen dat boeren een eerlijke prijs krijgen, is voor mij een belangrijke meerwaarde die ik ook graag meegeef aan mijn eigen dochter Grace” - Sofie Dumont

Als je dus net als Sofie en dochter Grace de smaak wil te pakken krijgen voor Fairtrade, kijk dan op de website hoe je met Fairtrade ingrediënten een lekkere ontbijtsmoothie, vegetarische rijstbowl of pad thai (en nog andere recepten) kan bereiden. Lekkere en eerlijke kost voor mama, voor baby, en eigenlijk voor het hele gezin. Want iedereen mag ervan mee genieten.

Persberichten in je mailbox

Over Fairtrade Belgium

Fairtrade Belgium is een ngo die deel uitmaakt van het Fairtrade International netwerk. We bouwen bruggen tussen producenten en arbeiders in Afrika, Azië en Latijns-Amerika, bedrijven, merken en consumenten. Zo leveren we een concrete bijdrage aan een duurzame economie waarin mens en planeet centraal staan. Via het model van eerlijke handel – dat je herkent aan het Fairtrade label – willen we leefbare inkomens mogelijk maken voor boeren en arbeiders in onze toeleveringsketens. Daarom willen we via onze campagnes burgers en het maatschappelijke middenveld bewust maken dat eerlijke handel een tool is om samen de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties te bereiken.

Edinburgstraat 26 1050 Elsene (Brussel)