SOS CSDDD – coalitie van progressieve bedrijven doet noodkreet naar aanleiding van beslissende stemming

Een Belgische coalitie van progressieve winkels, bedrijven en bedrijfsfederaties waaronder Pluxee, Guylian, La fille d’O en Fairebel vraagt expliciete steun voor de “zorgplichtwet” of de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) die wellicht op woensdag ter stemming aan de EU-lidstaten zal worden voorgelegd. Deze frontrunners op gebied van sociale- en/of ecologische duurzaamheid hebben immers dringend nood aan een ‘level playing field’ dat ook andere bedrijven zal verplichten om verantwoording op te nemen voor hun impact op milieu en mensenrechten. Een noodkreet, gezien de richtlijn zich op een ‘make-it’ of ‘break-it’ punt bevindt en het Belgische EU-voorzitterschap er hopelijk in slaagt om tijdig alle neuzen in de goede richting te krijgen.

Een coalitie van bedrijven, winkels en bedrijfsfederaties met vestigingen in België spreekt zich expliciet uit voor een zorgplichtwet, of de Europese Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). De Europese richtlijn die ondernemingen zou verplichten om maatregelen te nemen om mensenrechtenschendingen, sociale wantoestanden en milieuschade in internationale waardeketens aan banden te leggen. De coalitie kwam tot stand op initiatief van Fairtrade Belgium dat samen met onder andere The Shift de actie “SOS CSDDD” op poten zette om zo veel mogelijk progressieve bedrijven aan te zetten om hun steun uit te spreken. “In deze cruciale fase is dat echt een noodzakelijkheid”, stelt Philippe Weiler, CEO van Fairtrade Belgium. “De Belgische onderhandelaars in de Raad moeten weten dat de richtlijn op de steun kan rekenen van een pak winkels, bedrijven en bedrijfsfederaties in België”.

“De Belgische onderhandelaars in de Raad moeten weten dat de richtlijn op de steun kan rekenen van een pak winkels, bedrijven en bedrijfsfederaties in België” - Philippe Weiler, CEO van Fairtrade Belgium

De Belgische chocoladesector engageert zich

De coalitie van winkels, bedrijven en bedrijfsfederaties die de oproep ondertekenen is erg divers en gaat van eerder kleinere Fair Trade winkels tot middelgrote en grote bedrijven met een uitgesproken engagement. Naast enkele spelers uit de textielsector werd het statement vooral ondertekend door vele Belgische chocoladebedrijven zoals Guylian, Galler, Belvas en Vandenbulcke. Opmerkelijk, temeer omdat het Belgische partnerschap voor duurzame chocolade Beyond Chocolate – een initiatief gelanceerd door Minister De Croo in 2017 – ook recentelijk het belang van wetgeving benadrukte voor een duurzame cacaoketen.

Make-it of break-it punt

Niet alleen in België spreekt het bedrijfsleven zijn steun uit. Ook vanuit verschillende andere lidstaten, en Europese en internationale netwerken roept het bedrijfsleven op om de richtlijn goed te keuren. Belangrijke drijfveer daarbij is de dringende nood aan een duidelijk en eensgezind regelgevend kader over wat van bedrijven actief in de EU verwacht wordt op vlak van verantwoorde bedrijfsvoering. Indien de lidstaten hun steun voor de overeengekomen compromistekst niet snel bevestigen, is het niet meer mogelijk de richtlijn nog deze legislatuur te finaliseren, en moeten bedrijven hun weg zoeken doorheen de verschillende Europese en nationale wetten, decreten, vrijwillige initiatieven en standaarden.

Een make-it of break-it punt dus. Want ook al zijn er mogelijkheden om verder te gaan op het nationale niveau, een Europese aanpak blijft toch wel de beste optie. En zo denken dus ook een pak Belgische bedrijven er over. “Op korte tijd hebben we een pak bedrijven kunnen contacteren die zich expliciet hebben uitgesproken voor de richtlijn”, zegt Philippe. “Sowieso blijven we samen met andere middenveld actoren ons verder inzetten om nog meer private spelers aan te moedigen om zich uit te spreken voor due diligence in internationale waardeketens en om verder met hen in dialoog te gaan”. ​

Belgisch statement ter ondersteuning van het Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD)

Vandaag bevestigen onderstaande winkels, bedrijven en bedrijfsfederaties hun steun voor wetgeving die bedrijven zal verplichten om verantwoording af te leggen voor de impact die ze hebben op milieu en mensenrechten doorheen de waardeketen.

Een lange weg is afgelegd en de Europese onderhandelingen zitten in een cruciale fase: de lidstaten moeten beslissen over hun finale goedkeuring voor het moeizaam onderhandeld politiek akkoord over een richtlijn inzake passende zorgvuldigheid in het bedrijfsleven op gebied van duurzaamheid (CSDDD).

Het wordt erop of eronder. Als vooruitstrevende bedrijven willen we dan ook graag dat het “erop” wordt en willen we expliciet onze steun uitspreken voor dit belangrijk initiatief dat zal zorgen voor het noodzakelijke playing field richting duurzame waardeketens.

Ondertekenaars:

Persberichten in je mailbox

Over Fairtrade Belgium

Fairtrade Belgium is een ngo die deel uitmaakt van het Fairtrade International netwerk. We bouwen bruggen tussen producenten en arbeiders in Afrika, Azië en Latijns-Amerika, bedrijven, merken en consumenten. Zo leveren we een concrete bijdrage aan een duurzame economie waarin mens en planeet centraal staan. Via het model van eerlijke handel – dat je herkent aan het Fairtrade label – willen we leefbare inkomens mogelijk maken voor boeren en arbeiders in onze toeleveringsketens. Daarom willen we via onze campagnes burgers en het maatschappelijke middenveld bewust maken dat eerlijke handel een tool is om samen de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties te bereiken.

Edinburgstraat 26 1050 Elsene (Brussel)